Podręcznik Craftsman 247 288870 to kompletny poradnik, który pomoże Ci wybrać najlepsze narzędzia i materiały oraz wykonać wszystkie prace wymagane przez ten sprzęt. Podręcznik ten zawiera wyczerpujące informacje na temat wszystkich elementów składowych, wraz z diagramami i instrukcjami, które pomogą Ci zrozumieć, jak wszystko działa razem. Poradnik ten zawiera także informacje na temat użytkowania narzędzi, bezpieczeństwa i konserwacji, abyś mógł cieszyć się bezpiecznym i wydajnym działaniem swojego sprzętu przez wiele lat.
Ostatnia aktualizacja: Podręcznik opisu i stosowania Craftsman 247 288870
Wykaz podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnegoWykaz podręczników do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i etnicznych orazspołeczności posługującej się językiem regionalnymWykaz podręczników do kształcenia ogólnego opracowanych w ramach projektu„E-podręczniki do kształcenia ogólnego” współfinansowanego ze środków pochodzących z UE,uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego określoną w rozporządzeniu z dnia27 sierpnia 2012 r. (Dz. U. poz. 977 z późn. zm. )Podręczniki są dostępne na stronie internetowejWykaz podręczników do kształcenia ogólnego opracowanych na zlecenie ministra właściwego do sprawoświaty iwychowania, uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego określoną w rozporządzeniuz dnia 27sierpnia 2012 r. )Wykaz podręczników do kształcenia specjalnego opracowanych na zlecenie ministra właściwego dospraw oświaty i wychowania, uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego z dnia 14lutego 2017 r.
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | PODKOWA |
Rok wyd. : | 2022 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 167 s. |
Wymiar: | 250x176 mm |
EAN: | 9788365120595 |
ISBN: | 978-83-6512-059-5 |
Data: | 2022-12-01 |
36. 33
pozycja dostępnaWyślemy w czasie: 24 h
×
1 / 1
Opis podręcznika:
Matematyka i przykłady zast. 4 LO zbiór zadań ZPi R
Podręcznik „Matematyka i przykłady zastosowania 4. LO. Zbiór zadań Zakres podstawowy i rozszerzony” - oprawa miękka - Wydawca: PODKOWA. Cena 36. 33 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:
kształci umiejętności słuchania i czytania na poziomie informacyjnym i interpretacyjnym;
wbogaca słownictwo i rozwija umiejętność wypowiadania się w mowie i piśmie, formułowania i wyrażania własnych opinii na temat postaci literackich z zachowaniem właściwego stylu języka;
poznaje pojęcia związane z charakterystyką zewnętrzną;
poznaje pojęcia opisujące sposób zachowania, charakter, intelekt, styl życia i wyznawane poglądy.
Charakterystyka pośrednia i bezpośrednia
Jak z humorem opisać siebie?
Charakterystyka artystyczna
Notatka dla prowadzącego
Notatka dla prowadzącego:
Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak włączyć materiały multimedialne w tok lekcji.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o. / Evaco Sp. o., licencja: CC BY 3. 0.
Wskazówka
W trakcie słuchania i czytania tekstów nagrania zwróć uwagę, jakie elementy powinna zawierać pełna charakterystyka postaci oraz na różnorodne sposoby charakteryzowania.
Wersja tekstowa z wyróżnieniem pojęć
Opisujemy swój wygląd i charakter
Rozdział 1
Charakterystyka pośrednia i bezpośrednia
Nagranie zawiera fragment Opowieści wigilijnej Charlesa Dickensa oraz Quo Vadis, Henryka Sienkiewicza.
W życiu codziennym i zawodowym często opisujemy i charakteryzujemy siebie i innych. Robimy to w rozmowie z kolegami, konstruując pisma urzędowe, podania, listy motywacyjne. W szkole piszemy wypracowania o bohaterach literackich. Warto pamiętać, że opis i charakterystyka różnią się od siebie.
Opis skupia się na wyglądzie, cechach zewnętrznych osoby, postaci, a charakterystyka zaś oprócz informacji ogólnych o postaci i opisu wyglądu, zawiera analizę sposobu zachowania, charakteru, intelektu, stylu życia i wyznawanych poglądów.
W utworach literackich często spotykamy fragmenty charakterystyki postaci. Wówczas łatwo możemy sobie wyobrazić wygląd, ubiór, sposób zachowania postaci.
Pisarze stosują dwa typy charakterystyki postaci: charakterystykę pośrednią i bezpośrednią.
Oto przykłady:
Charakterystyka pośrednia
Charles Dickens, Opowieść Wigilijna
Scrooge nie kazał zamalować nazwiska starego Marleya na szyldzie swego domu handlowego. Jeszcze po wielu latach na szyldzie nad drzwiami wejściowymi ich firmy można było czytać: Scrooge i Marley. Firma ta bowiem była znana powszechnie. Nowicjusze w sprawach handlowych zwracali się do Scrooge’a – Scrooge albo Marley, on zaś odpowiadał na obydwa nazwiska. Było mu wyraźnie wszystko jedno. Trzeba też przyznać, że Scrooge miał silną rękę, gdy szło o interes. Chwytała ona, ściskała, ze skóry obdzierała swoją ofiarę, nie wypuszczając jej, aż po doszczętnym wyzyskaniu. Był to jednym słowem chciwy i stary grzesznik. Twardy i ostry jak krzemień; zamknięty w sobie, milczący i samotny jak ostryga. Zimno wewnętrzne wyostrzyło jego starcze rysy, wydłużyło nos, zmarszczyło policzki, uczyniło jego chód sztywnym, zaczerwieniało oczy i zabarwiało na niebiesko usta […].
Szron pokrywał jego głowę, brwi i chudą brodę. Wnosił ze sobą lodowatą temperaturę; zamrażał nią swe biuro podczas upału i nie podwyższał jej ani o jeden stopień nawet podczas wigilii Bożego Narodzenia. Zmiany pogody nie miały wpływu na Scrooge’a. Żadne ciepło nie mogło go ogrzać, żaden mróz bardziej oziębić. Niepogoda nie wiedziała, z której strony go zaatakować, największy deszcz, śnieg, grad czy zawierucha miały nad nim wyższość pod jednym tylko względem: one często okazywały się szczodrymi, spadały na świat i ludzi hojnie, dla Scrooge’a zaś takie pojęcia, jak szczodrość lub hojność w ogóle nie istniały. Nie zdarzyło się, aby ktoś z przyjaznym uśmiechem zatrzymał go na ulicy i powiedział: – Kochany Scrooge, jak się masz? Kiedy mnie odwiedzisz?
Żebracy nie prosili go o jałmużnę, dzieci nie pytały o godzinę, żadna kobieta ani mężczyzna nie pytali Scrooge’a o drogę. Nawet psy ślepców musiały go znać, bo gdy nadchodził – wciągały swych właścicieli do domów lub na podwórka, a potem machały ogonami, jakby chcąc powiedzieć: Brak oka jest lepszy od złego oka, mój niewidomy panie […]. Odstręczanie od siebie, przerażanie lodowatym chłodem spotykanych ludzi było dla niego tym, czym jest słodka legumina dla małych łakomczuchów.
Charakterystyka bezpośrednia
Henryk Sienkiewicza, Quo Vadis
Nie widziała go dotąd nigdy, a myślała, że wygląda inaczej. Wyobrażała sobie jakieś okropne oblicze ze skamieniałą w rysach złością, tymczasem ujrzała wielką, osadzoną na grubym karku głowę, straszną wprawdzie, ale niemal śmieszną, albowiem podobną z daleka do głowy dziecka. Tunika ametystowej barwy, zabronionej zwykłym śmiertelnikom, rzucała sinawy odblask na jego szeroką krótką twarz. Włosy miał ciemne, utrefione modą zaprowadzoną przez Othona, w cztery rzędy pukli. Brody nie nosił, gdyż przed niedawnym czasem poświęcił ją Jowiszowi, za co cały Rzym składał mu dziękczynienie, jakkolwiek po cichu szeptano sobie, iż poświęcił ją dlatego, że jak wszyscy z jego rodziny zarastał na czerwono. W jego silnie występującym nad brwiami czole było jednak coś olimpijskiego. W ściągniętych brwiach znać było świadomość wszechmocy; lecz pod tym czołem półboga mieściła się twarz małpy, pijaka i komedianta, próżna, pełna zmiennych żądz, zalana mimo młodego wieku tłuszczem, a jednak chorobliwa i plugawa. Ligii wydał się wrogim, lecz przede wszystkim ohydnym.
Rozdział 2
Jak z humorem opisać siebie?
Nagranie składa się z fragmentów powieści Buszujący w zbożu, które zawierają charakterystykę głównego bohatera Holdena Caulfielda.
Charakterystyka bohatera
[…] Często mówię cholera. Może dlatego, że w ogóle nam niewyparzoną gębę, a może dlatego, że czasami zachowuję się dziecinnie jak na swój wiek. Wtedy miałem szesnaście lat – teraz mam siedemnaście – a czasem zachowuję się, jakbym miał trzynaście. Aż śmiesznie, bo wzrostu mam sześć i pół stopy i siwe włosy. Słowo daję, fakt. Na jednej połowie głowy – na prawej – mam tysiące siwych włosów. Miałem je od maleńkości. No i mimo to potrafię się tak zachowywać jak dwunastoletni pętak. Wszyscy mi to mówią, a najczęściej ojciec. Trochę w tym jest prawdy, ale nie cała prawda. Ludziom zawsze się zdaje, że wiedzą całą prawdę. Co do mnie, gwiżdżę na to, ale nieraz już mnie nudzi, kiedy powtarzają mi wszyscy w kółko, żebym pamiętał o swoim wieku. Czasem przecież postępuję, jakbym był znacznie starszy, niż jestem – słowo daję! – ale tego ludzie nigdy nie zauważają […].
[…] Większego łgarza ode mnie w życiu nie spotkaliście. Nie ma na to rady. Nawet kiedy idę do kiosku kupić tygodnik ilustrowany, a ktoś mnie pyta, dokąd się wybieram – odpowiadam jak z nut, że idę do opery. Okropny nałóg. Toteż gdy powiedziałem staremu Spencerowi, że muszę iść do sali gimnastycznej po swoje rzeczy, skłamałem bezczelnie […].
[…] Lubię takie książki, żeby od czasu do czasu można było się pośmiać. Czytam mnóstwo klasyków, jak na przykład: Powrót na rodzinną glebę i tym podobne, dość chętnie; czytam dużo książek o wojnie, a także sensacyjne powieści, lubię je, ale nie wzruszają mnie zanadto. Dopiero wtedy wiem, że mnie książka naprawdę zachwyciła, jeżeli po przeczytaniu myślę o jej autorze, że chciałbym z nim się przyjaźnić i móc po prostu telefonować do niego, ile razy przyjdzie mi ochota. Ale takich pisarzy nie ma wielu. Do tego IsakaDinesena mógłbym zatelefonować, owszem. Do Ringa Lardnera też, ale D. B. powiedział mi, że on już umarł. Są jednak takie książki, jak na przykład: W niewoli uczuć Somerseta Maughama. Czytałem to zeszłego lata. Dobre, nie ma co mówić, ale nie miałbym ochoty telefonować do Somerseta Maughama. Sam nie wiem, dlaczego. Po prostu nie jest to typ, z którym chce się pogadać przez telefon. Już raczej zadzwoniłbym do starego Thomasa Hardy […].
Rozdział 3
Charakterystyka artystyczna
Nagranie zawiera utwór Bolesława Leśmiana pt. Wyszło z boru z poetycką charakterystyką postaci.
Wyszło z boru ślepawe, zjesieniałe zmrocze
Spłodzone samo przez się w sennej bezzadumie.
Nieoswojone z niebem patrzy w podobłocze
I węszy świat, którego nie zna, nie rozumie.
Swym cielskiem kostropatym kąpie się w kałuży,
Co nęci, jak ożywczych jadów pełna misa,
Czołgliwymi mackami krew z kwiatów wysysa
I ciekliną swych mętów po ziemi się smuży.
Zwierzę, co trwać nie zdoła zbyt długo na świecie,
Bo wszystko wokół tchnieniem zatruwa i gasi,
Lecz gdy ty białą dłonią głaszczesz je po grzbiecie,
Ono, mrucząc, do stóp twych korzy się i łasi.
Polecenie 1
Czym różni się charakterystyka pośrednia od bezpośredniej.
Polecenie 2
Czy według charakterystyki Holden jest podobny do większości nastolatków? Uzasadnij.
Polecenie 3
Co czyni charakterystykę przedstawioną w wierszu niezwykłą, niecodzienną?
– charakterystyka jest bardziej rozbudowana niż opis;
– można opisywać kogoś wprost, odnosząc się do jego wyglądu i cech (bezpośrednio);
– można także scharakteryzować kogoś za pomocą opisu sytuacji, przemyśleń innych osób (pośrednio);
– opisując siebie, posługujemy się autocharakterystyką.
Źródło: Eduexpert Sp.
Praca domowa
Polecenie 4. 1
Wybierz ulubioną postać literacką i napisz jej charakterystykę. Twoja praca powinna zawierać elementy charakterystyki pośredniej i bezpośredniej.
Wskazówka
W przypadku braku możliwości rozwiązania zadania z klawiatury lub trudności z odczytem przez czytnik ekranu skorzystaj z innej wersji zadania.
classicmobile
Ćwiczenie 1
Dla każdego fragmentu określ, jaki to typ charakterystyki.
autocharakterystyka, charakterystyka pośrednia, charakterystyka bezpośrednia, autocharakterystyka, autocharakterystyka, charakterystyka bezpośrednia, charakterystyka pośrednia, charakterystyka pośrednia, charakterystyka bezpośrednia, charakterystyka bezpośrednia, charakterystyka pośrednia, autocharakterystyka
1. „Jestem nudnym, szarym człowiekiem. Nie mam ochoty wchodzić w relacje z innymi ludźmi. Chyba jestem typem samotnika. Do tego ta chuda, wyblakła sylwetka”..........................................................2. „Patrzę na niego i jego gesty, znudzenie, to jak przygląda się innym ludziom. To bardzo wiele mówi o człowieku. Nie słucha, nie patrzy im w oczy. ”..........................................................
3. „Miała 20 lat. Była wysoka i bardzo szczupła. Jej twarz zdawała się pociągła, otaczały ją bujne, brązowe loki. Zawsze ciekawa świata i drugiego człowieka. Każdy mógł na nią liczyć. Zuzanna była towarzyska, ciepła i zdecydowanie można ją było nazwać altruistką.
4. „Zawsze uciekał. Przed światem, codziennością, szarością. Błękitny ptak, człowiek-latawiec. Nie uśmiechał się do mnie, tylko zamyślenie…”..........................................................
Źródło: Eduexpert Sp.
static
classicmobile
Ćwiczenie 2
Podane określenia dopasuj do odpowiedniego zbioru.
zadbany, inteligentny, jowialny, gruboskórny, otwarty, rudawy, zabawny, figlarne spojrzenie, serdeczny, bystry, siwiejący, rubaszny, tolerancyjny, rycerski, dobroduszny, piegowaty, bystry wzrok, niechlujny, porywczy, krępy, życzliwy, wybuchowy, nieustępliwyWYGLĄD | CECHY CHARAKTERU, USPOSOBIENIE | STOSUNEK WOBEC INNYCH |
---|
Źródło: Eduexpert Sp.
static
Inna wersja zadania
Ćwiczenie 3
............................................................
bystry
............................................................
tolerancyjny
............................................................
dobroduszny
............................................................
niechlujny
............................................................
rubaszny
............................................................
siwiejący
............................................................
gruboskórny
............................................................
figlarne spojrzenie
............................................................
zadbany
............................................................
piegowaty
............................................................
bystry wzrok
............................................................
zabawny
............................................................
rudawy
............................................................
nieustępliwy
............................................................
życzliwy
............................................................
krępy
............................................................
otwarty
............................................................
rycerski
............................................................
jowialny
............................................................
serdeczny
............................................................
inteligentny
............................................................
porywczy
............................................................
Źródło: Eduexpert Sp.
classicmobile
Ćwiczenie 4
Wybierz wyrazy, które pasują do przedstawionej w wierszu Leśmiana postaci.
ślepota, przyjazny, ponętne, zachwycającej zjawy, głowa, przerażającej kreatury, zwinne, potwora, niezwykłe, empatyczny, kompana do zabawy, despotyczny, spokojnej postaci, postawa, demiurga1. Stworzenie było................................................. Sprawiało wrażenie................................................. Potwór zdawał się................................................. Patrzyłem na tego.................................................5. Od razu zwracała uwagę jego.................................................
Źródło: Eduexpert Sp.
static
Ambiwalentny
(łac. ambo – obaj i valens – mocny, skuteczny) dwuznaczny, zawierający elementy przeciwstawne.
Demiurg
(gr. demiourgos) siła twórcza, twórca; boski budowniczy świata.
Hibernacja
(łac. hibernus – zimowy) zmniejszenie intensywności procesów życiowych organizmu przez obniżenie temperatury ciała lub zastosowanie środków farmakologicznych, dotyczy niektórych zwierząt.
Jowialny
mający pogodne usposobienie.
Konfabulacja
(łac. konfabulare – wymyślać równolegle) zmyślanie, koloryzowanie na jakiś temat.
Prostolinijny
postępujący w sposób uczciwy, szczery i otwarty; też: świadczący o takich cechach.
Rubaszny
bardzo bezpośredni i bezceremonialny w sposobie bycia; prosty, swobodny w sposobie bycia, niezwracający uwagi na formy towarzyskie.
E‑podręcznik „Kultura odmienia”
http://www. pl/reader/c/131144/v/latest/t/student-canon
1. 1. 2. 5. Jacy oni są? Charakterystyka postaci
http://www. pl/reader/c/131144/v/latest/t/student-canon/m/j0000007UMB1v50